Selvangivelse til private

Hvad er selvangivelse?

Din selvangivelse er den årlige opgørelse, som alle skattepligtige personer er forpligtiget til at indberette til SKAT. Den traditionelle selvangivelse blev afskaffet i 2008, hvor indberetningen blev digitaliseret. Det betyder, at SKAT indhenter langt de fleste oplysninger automatisk. Der er derfor mange, der slet ikke forholder sig til deres selvangivelse længere, men blot orienterer sig i årsopgørelsen.  

Det er dog stadig vigtigt at gennemgå og rette selvangivelsen, da der kan være vigtige fradrag, som ikke angives automatisk. Har du brug for hjælp til selvangivelsen, er du altid velkommen til at kontakte EBRS Revision beliggende i Risskov. 

Undgå at snyde dig selv – kontakt EBRS Revision

Det kan være en smule uoverskueligt, at udarbejde en selvangivelse til SKAT. Der er mange forskellige fradrag man kan benytte sig af, som kan have stor økonomisk betydning. Med hjælp fra EBRS Revision kan du sørge for, at din selvangivelse er korrekt. Vi har over 20 års erfaring og et dygtigt team, der står klar til at hjælpe dig! Vi rådgiver private, så du ikke rammes af skattesmæk eller snyder dig selv for fradrag. Ved at få kyndig og professionel hjælp til din selvangivelse, er du garanteret, at tallene stemmer. 

Din selvangivelse er vigtig, og der er ikke noget værre end at skulle bekymre sig om mulige fejl eller forglemmelser. Ved at få den rette hjælp kan du være sikker på, at alt er, som det skal være. Du får ligeledes udnyttede alle de fradrag, som du er berettiget til, hvilket kan give dig en økonomisk gevinst. 

En revisor fra dit nærområde

Det er altid en fordel at vælge en revisor fra dit nærområde. Hos EBRS Revision har vi kontor i Risskov nær Århus. Her er vores kunder altid velkommen til et uforpligtende møde, eller når vores rådgivning og hjælp er ønsket. Mange af vores kunder kommer fra det centrale Århus eller de omkringliggende byer. 

Vi er naturligvis også behjælpelige med digital rådgivning. Du kan uden problemer få hjælp til selvangivelsen digitalt, da alt kommunikation kan ordnes over mail eller telefon. Vi arbejder altid på at finde en løsning, der passer ind i din hverdag eller din virksomheds arbejdsgange. 

Hvem har brug for hjælp til indberetning?

Det er ikke kun virksomheder, der kan have brug for hjælp til indberetning til SKAT. Privatpersoner kan ligeledes få meget ud af professionel hjælp til selvangivelsen. Som privatperson tjekker man oftest kun sin årsopgørelse, da selvangivelsen indberettes automatisk. Der er dog stadig god grund til at tjekke selvangivelsen igennem for fejl og mangler.

Har du investeringspapirer, som du har arvet, kan en revisor også hjælpe dig med at indberette værdien. Her er det også vigtigt at sikre sig de rigtige fradrag for eventuelle tab. Er du virksomhedsejer, er der ligeledes mange gode grunde til at få hjælp og rådgivning, når det kommer til den udvidet selvangivelse.  

Almindelig selvangivelse

Den almindelige selvangivelse er den, som privatpersoner bruger. Din arbejdsgiver, offentlige myndigheder og banker sender oplysninger til SKAT, hvorefter de vil fremgå af din årsopgørelse. Det er dog stadig vigtigt at være opmærksom på din selvangivelse. Der er nemlig nogle fradrag, der ikke indberettes automatisk.

Det kan for eksempel være, hvis du har lånt penge privat, har haft udgifter til kost og logi ved forretningsrejser, eller har brugt grønne håndværksydelser. Alt dette kan udløse forskellige fradrag, som du selv skal indberette. 

Udvidet selvangivelse 

Hvis du ejer en enkeltmandsvirksomhed, eller skal lave selvangivelse for et IVS, et A/S eller ApS, så skal du lave en såkaldt udvidet selvangivelse. Med dette er du også omfattet af skærpede bøderegler ved manglende eller fejlrig indberetning. 

Her kan det altså være en ekstra god ide at få eksperthjælp til selvangivelsen. På den måde er du helt sikker på, at alt indberettes korrekt og til tiden. Det kan både spare dig for både penge og bekymringer. 

Vigtige datoer:

Selvangivelse/udvidet selvangivelse skal du godkende dit oplysningsskema for indkomståret 2020 senest den 1. september 2021. Også selv om du ikke har andre oplysninger end dem, der står i dit servicebrev.